Tomasz Śpiewak – Koń, kobieta i kanarek czas-05

 

reżyseria: Remigiusz Brzyk

dramaturgia: Tomasz Śpiewak

scenografia: Remigiusz Brzyk, Iga Słupska, Szymon Szewczyk

kostiumy: Iga Słupska

opracowanie muzyczne: Maciej Midor

Prapremiera: 5.04.2014 r.

 

NAGRODA GŁÓWNA – LAUR KONRADA DLA REMIGIUSZA BRZYKA NA XVI OGÓLNOPOLSKIM FESTIWALU SZTUKI REŻYSERSKIEJ INTERPRETACJE (2014)

NAJLEPSZE PRZEDSTAWIENIE TELEWIZYJNEGO FESTIWALU TEATRÓW POLSKI -plebiscyt TVP Kultura

Czy można wierzyć historii opowiedzianej przez Głupka z astmą i szpotawą stopą? To on oprowadzać będzie widzów po miasteczku, które leży u podnóża kopalni i w którym rozgrywać się będzie akcja najnowszego spektaklu „Koń, kobieta i kanarek”. Tytuł sztuki nawiązuje do rozporządzeń, na mocy których w latach pięćdziesiątych wprowadzono w kopalniach zakaz pracy pod ziemią kobiet, koni i kanarków (górnicy łączą te zakazy i zwyczajowo nazywają je „3K”). Realizatorzy Tomasz Śpiewak i Remigiusz Brzyk znani z odnoszącego sukcesy „Korzeńca” wracają do Teatru Zagłębia, by opowiedzieć historię patriarchalnej, górniczej rodziny. Nie jest to przedstawienie ani lokalne, ani historyczne. Używając kostiumu górniczego Śpiewak i Brzyk tworzą współczesną przypowieść o przemocy wobec kobiet i ich (ograniczonym) prawie do przerwania niechcianej ciąży. W przypowieści Tomasza Śpiewaka koń, kobieta i kanarek stają się metaforą rodziny.

Spektakl dla widzów od 16 roku życia.

W przedstawieniu scena została wydłużona i zajmuje trzy pierwsze rzędy, w związku z tym rząd IV jest I rzędem. Prosimy o zajmowanie miejsc zgodnie z numeracją na biletach.

fot. Maciej Stobierski

 

 

Obsada:

Agnieszka Bieńkowska / Bezrobotna

Maria Bieńkowska / Żona Sztygara

Beata Deutschman / Żona Górnika Praworęcznego

Dorota Ignatjew / Matka Górnika Leworęcznego

Edyta Ostojak / Córka Sztygara

Małgorzata Sadowska / Żona Lekarza

Michał Bałaga / Głupek

Aleksander Blitek / Górnik Leworęczny

Piotr Bułka / Ksiądz

Grzegorz Kwas / Stróż prawa

Zbigniew Leraczyk / Sztygar

Wojciech Leśniak / Lekarz  (Piotr Zawadzki, zastępstwo)

Tomasz Muszyński / Górnik Praworęczny

Piotr Żurawski (gościnnie) / Zięć Sztygara

 

Inspicjent: Katarzyna Giżyńska

Sufler: Agnieszka Dzwonek

Patronat medialny:

TVP Katowice

Antyradio

Gazeta Wyborcza

Ultramaryna

Spektakl bierze udział w 21. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

 

Recenzje:

„Mężczyźni i św. Barbara. Kolejny dobry spektakl Teatru Zagłębia w Sosnowcu”, Julia Kosmala, wywrota.pl

„Rentgen, klatka i brud”, Anna Bajek, Teatralia Warszawa

„Bomba w domu sztygara”, Mike Urbaniak, Gazeta Wyborcza – Wysokie Obcasy

„Przemówić ludzkim głosem”, Agnieszka Górnicka, Teatr dla Was

„Górnicy i pigułka”, Piotr Morawski

„W miasteczku na K. albo na S.”, Paweł Świerczek, portalkatowicki.pl

„Smycze tkwią w głowach…”, Henryka Wach-Malicka, Dziennik Zachodni

„Córka sztygara nie chce”, Inga Niedzielska, pelniakultury.pl

„Tematy niewygodne”, Barbara Koc, Dziennik Teatralny

„Wybór, którego nie było”, M.C, blog A Nóż Kultura

„Totem i tabu”, Michał Centkowski, e-teatr.pl

„Jaki jest  pożytek z kobiet”, Danuta Lubina-Cipińska, Rzeczpospolita

„Wolny wybór jak bomba atomowa”, Marta Odziomek, Gazeta Wyborcza – Katowice

„Kres patriarchatu?”, Magdalena Figzał, teatralny.pl

„Całuj dłoń żywiciela”, Marta Fox, blog Marta Fox

„Kanarek też w klatce”, Tomasz Kostro, Sosnart