Reżyseria w teatrze amatorskim. Warsztaty z Iwoną Woźniak

Ostatnie spotkanie tej edycji Laboratorium Pedagogiki Teatru poprowadzi Iwona Woźniak. Warsztat „Reżyseria w teatrze amatorskim” odbędzie się w niedzielę, 24 listopada.

Iwona Woźniak – pedagog, animator kultury, reżyser, menager
Ukończyła Studium Animatorów Kultury i Bibliotekarzy w Opolu, Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Opolskiego, studiowała na Wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Studentka studiów doktoranckich „Humanistyka bez granic” Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, absolwentka Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach oraz podyplomowych studiów Zarządzania w kulturze na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach.
Laureatka wielu nagród i wyróżnień m.in.: Złota Maska Województwa Śląskiego w kategorii Nagroda Specjalna za rok 2018 wraz z Zespołem Teatru Naumionego; nominacja do Złotych Masek Województwa Śląskiego za reżyserię spektakli “Kopidoł” i “Stary klamor w dziadkowym szranku” za rok 2016; nagroda w programie Teatr POLSKA Instytutu Teatralnego w Warszawie za spektakl “Kopidoł” w 2016 r. oraz spektakl „Szac” w 2019 r.; Nagroda Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury w 2017 roku.
Od 1 września 2018 roku Dyrektor Naczelna w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu.  

Teatr bez granic z Danielem Jacewiczem

W najbliższy weekend kończymy warsztaty w ramach Laboratorium Pedagogiki Teatru. 23 listopada spotkanie poświęcone teatrowi zaangażowanemu społecznie i pracy z osobami defaworyzowanymi poprowadzi Daniel Jacewicz.

Daniel Jacewicz jest reżyserem teatralnym, aktorem, animatorem kultury, instruktorem teatralnym. W 1996 roku założył w Goleniowie i do dziś prowadzi alternatywny Teatr Brama, łączący działalność artystyczną, edukacyjną oraz kulturotwórczą. Pomysłodawca i główny realizator Goleniowskich Spotkań Teatralnych BRAMAT oraz Festiwalu Młodości Teatralnej ŁAKNIENIA. Wieloletni animator lokalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych działań i projektów teatralnych, laureat głównych nagród na większości festiwali teatralnego offu w kraju. Autor kilkudziesięciu premier m.in. spektakli: Zabawa (2000), Gaz (2003), My (2007), Uczucie w dźwięku (2009). Współtwórca działań artystycznych realizowanych wspólnie m.in. z Perem Spildra Borg, Artim Grabowskim, Teatrem CHOREA, Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, Teatrem Stajnia Pegaza z Sopotu. Pomysłodawca wielu inicjatyw współpracy między twórcami i ośrodkami sztuki zarówno o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim (m.in. Zachodniopomorska OFFensywa Teatralna, współpraca ze szczecińskim Teatrem Kana, Ośrodkiem Poszukiwań Twórczych w Strzelewie), jak i międzynarodowym (projekty realizowane z Teatrem Stella Polaris z Norwegii, ośrodkami w Niemczech, Grecji, Hiszpanii, na Ukrainie, w Peru, w Stanach Zjednoczonych, obecnie także z Odin Teatret z Danii). Lider Ośrodka Teatralnego, od 2012 roku działającego we własnej siedzibie w Goleniowie, gdzie realizowane są cykliczne działania programowe kierowane przede wszystkim do społeczności lokalnej (dzieci, młodzież, dorośli, seniorzy), promujące jednocześnie wielokulturowość – Teatr Brama co roku przyjmuje wolontariuszy w ramach Europejskiego Wolontariatu.  

„Aktor w teatrze słowa”. Warsztat z Przemysławem Kanią

17 listopada warsztat poświęcony pracy nad rolą i sceniczną prezentacją w ramach Laboratorium Pedagogiki Teatru poprowadzi nasz aktor Teatru Zagłębi Przemysław Kania.

dr hab. Przemysław Kania – prof. Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie. Pracuje na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu oraz Wydziale Aktorskim wrocławskiej filii AST. Prezes Zarządu Stowarzyszenia Teatralno-Literackiego w Olkuszu, organizator, prowadzący oraz autor projektów teatralnych, a także programów z zakresu Logopedii Artystycznej. Autor książki: „Wyraźnie… Dokładnie… Precyzyjnie… Recytacja i Wystąpienia Publiczne” – poradnika podstawowych zasad dotyczących wystąpień publicznych. Debiutował w Teatrze Małym we Wrocławiu (2007) rolą Gustawa w „Ślubach panieńskich” w reż. E. Kalisza. Obecnie można go spotkać na deskach Teatru Zagłębia w Sosnowcu w takich spektaklach jak: „Korzeniec”, Koń, kobieta, kanarek”, „Tartuffe”, czy „Pomoc domowa”.

Jak w praktyce poznawać sztukę z dziećmi i młodzieżą? Warsztat z Alicją Brudło i Hanną Kłoszewską

16 listopada zapraszamy na warsztat dotyczący projektowania działań i warsztatów poświęconych interpretacji przedstawień.

Alicja Brudło – artystka teatralna i performance, wokalistka, menedżerka i animatorka kultury. Absolwentka kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Polskiej UW, stypendystka na wydziale teatrologii Freie Universität w Berlinie. Absolwentka Szkoły Pedagogów Teatru, Innej Szkoły Teatralnej Teatru Węgajty, Akademii Teatru Alternatywnego i Dramowej Akademii Wolontariackiej.Na co dzień pedagożka teatru w Ognisku Teatralnym oraz specjalistka w Dziale Kreacji i Komunikacji Teatru Ochoty. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru oraz współpracowniczka wielu organizacji pozarządowych. Artystycznie i pedagogicznie działa na scenie i w przestrzeni publicznej, łącząc doświadczenie miejsca oraz historii z narzędziami teatralnymi i sztuką współczesną. Przez lata realizowała autorskie projekty w Teatrze Paragraf-2 oraz Performerii Warszawa, obecnie tworzy w Kolektywie Polka oraz zespole muzycznym Tarapaty.
Hanna Kłoszewska – absolwentka Wiedzy o kulturze na Uniwersytecie Warszawskim oraz Reżyserii Teatrów Dzieci i Młodzieży na Akademii Sztuk Teatralnych (filia we Wrocławiu). Adeptka Warszawskiego Centrum Pantomimy w Teatrze Dramatycznym, studentka Organizacji Sztuki Filmowej na PWSFTviT w Łodzi. Realizowała staż w największym teatrze dla dzieci i młodzieży w Pradze, Teatrze Minor, asystując przy dwóch produkcjach teatralnych oraz współtworząc program edukacyjny teatru. Pracowała przy projektach teatralno-społecznych w sekcji Borderlines New Vic Theatre w Wielkiej Brytanii oraz w projektach edukacyjnych Melbourne Theatre Company w Australii. Współpracowała m.in. z działem edukacji Muzeum w Łazienkach Królewskich, Stowarzyszenie Studio Teatralne Koło, LUB/LABem, Teatrem Pinokio w Łodzi oraz Fundacją „Na Miejscu”. Od 2016 roku członkini Działu Edukacji warszawskiego Teatru Ochoty.

O byciu liderką/liderem z Katarzyną Jabłońską Kuśmierek

27 października warsztat o kompetencjach liderskich poprowadzi Katarzyna Jabłońska-Kuśmierek. Poznajcie prowadzącą!

Katarzyna Jabłońska-Kuśmierek – trenerka grup, które chcą się czuć ze sobą dobrze, strażniczka dobrych relacji i dobrej komunikacji w Fundacji „Kosmos dla dziewczynek”. Fascynują mnie grupy ludzi, procesy, którym podlegają oraz potencjał, który w sobie mają. Z szeroko otwartymi oczami przyglądam się nim. Dla przyjemności uprawiam impro, z którego czerpię inspiracje do pracy z zespołami. Każdy dzień przynosi przykłady, jak fascynująca jest praca w grupie. W Laboratorium Pedagogiki Teatru pozwolimy sobie na pogłębioną obserwację tych procesów.

Jak sprawić, by tworzenie muzyki do spektaklu stało się przygodą? Warsztat z Sebastianem Świądrem

W najbliższą sobotę, 26 października zapraszamy na warsztat „Muzyka w teatrze” z Sebastianem Świądrem.

Sebastian Świąder – pedagog teatru, animator kultury, muzyk i performer. Absolwent kulturoznawstwa w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz specjalizacji Animacja Kultury. Członek Zarządu Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, z którym inicjuje i współtworzy wiele projektów pedagogiczno-teatralnych w instytucjach kultury i teatrach. Projektuje i prowadzi warsztaty teatralne, muzyczne i performatywne dla dzieci, młodzieży, osób dorosłych i seniorów. W 2017 razem z Jakubem Drzastwą i Agnieszką Szymańską wygrał konkurs na koncepcję i realizację instalacji “CHODZONE HAIKU” na poznański festiwal dla najmłodszych „Szuka Szuka Malucha”.
Komponuje i wykonuje muzykę do spektakli, m.in:„Wróg. Instrukcja obsługi” (reż. J. Sobczyk, Teatr Zagłębia, 2018),”Mazagan. Miasto” (reż. J. Berłowska, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu, 2019). Członek zespołu muzycznego UGLA i Bardzo Duży Dom.
Współpracuje z Teatrem 21, Teatrem Węgajty/projekt terenowy, Stowarzyszeniem Katedra Kultury, Towarzystwem Inicjatyw Twórczych “ę” (jako członek sieci Latający Animatorzy Kultury). Stypendysta Ministerstwa Kultury I Dziedzictwa Narodowego w 2015 roku.

Dobrodziejstwo improwizacji z Artim Grabowskim

„Dobrodziejstwo improwizacji” to tytuł warsztatu, który w w ramach Laboratorium Pedagogiki Teatru w najbliższą niedzielę poprowadzi Arti Grabowski. Spotkanie wyposaży uczestników w podstawowe umiejętności pracy metodą impro.

dr hab. Arti Grabowski – absolwent Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Artysta interdyscyplinarny: malarz, performer, aktor, reżyser teatralny. Zajmuje się również sztuką wideo oraz ‘instalakcją’. Występował na festiwalach sztuki performance, biennale oraz przeglądach sztuki w różnych zakątkach świata. Kierownik Pracowni Sztuki Performance na Wydziale Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Kurator Międzynarodowych Spotkań Performerów w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie oraz kilku wystaw o zasięgu międzynarodowym: “Kwiaty Zła”, “Stan zagrożenia”. Wyreżyserował monodramy: “Kamica79” oraz “W zawieszeniu”. Współpracował z poznańskim teatrem „Porywacze ciał”, z którym to zrealizował pięć spektakli.

Ruch w pracy teatralnej. Warsztat Tomasza Rodowicza

Kolejny warsztat w ramach Laboratorium Pedagogiki Teatru poprowadzi Tomasz Rodowicz. Spotkanie poświęcone pracy aktora z ciałem już 12 listopada.

Tomasz Rodowicz ‒ aktor, reżyser, muzyk, pedagog, historyk filozofii, pszczelarz. Współzałożyciel pierwszego w Polsce ośrodka socjoterapii dla młodzieży uzależnionej od narkotyków. Współpracownik Teatru Laboratorium we Wrocławiu. Współtwórca Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. Brał udział w spektaklach: „Spektakl Wieczorny”, „Gusła”, „Żywot protopopa Awwakuma”, „Carmina Burana”, „Metamorfozy”. W latach 1977-2004 współtwórca i uczestnik wszystkich przedsięwzięć artystycznych, badawczych i dydaktycznych OPT „Gardzienice”. W roku 2001 (z Maciejem Rychłym) utworzył tu projekt muzyczno-badawczy „Orkiestra Antyczna”, odtwarzający antyczne instrumenty i źródła muzyki europejskiej. Z „Orkiestry Antycznej” i „Tańców Labiryntu” Doroty Porowskiej i Elżbiety Rojek zostało utworzone w roku 2004 Stowarzyszenie Teatralne „CHOREA”, którego jest prezesem i liderem. Wykładowca w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Wykładowca na Uniwersytecie Łódzkim. Dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy (od 2010).

Jak swojemu postrzeganiu świata nadać materialny kształt? Warsztat z Szymonem Szewczykiem

W niedzielę, 29 września spotkanie warsztatowe poświęcone scenografii teatralnej poprowadzi Szymon Szewczyk.

Szymon Szewczyk – artysta audiowizualny, scenograf, projektant. Autor muzyki teatralnej i eksperymentalnego elektronicznego projektu DMKHV. Ukończył malarstwo na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Tworzy obrazy, obiekty, kolaże oraz instalacje. Interesują go relacje człowieka z jego materialnym i kulturowym otoczeniem oraz poszukiwanie nieoczywistych powiązań między z pozoru odległymi zjawiskami, teorie spiskowe, kreatywna prowizorka, tymczasowość, tanie materiały, DIY, nadmiar informacji, podejrzane naukowe teksty, głupie żarty, śmiertelna powaga, śmieci, imitacje, zakłócenia, błędy, zmyślone rytuały, oswojona egzotyka, wątpliwość w uporządkowaną wiedzę o świecie.

Wystawiał m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w ramach festiwalu Warszawa w Budowie 2016, w BWA w Katowicach, CSW Kronika w Bytomiu, Galerii Szara Kamienica w Krakowie, Kasia Michalski Gallery w Warszawie, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie czy Rondzie Sztuki w Katowicach. Realizował scenografie m.in. w Teatrze im. J. Słowackiego i Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, Teatrze im. J. Osterwy w Lublinie i Teatrze Śląskim w Katowicach

Oblicza dramy. Warsztat Marcina Drzazgi już 28 września.

W sobotę, 28 września warsztat poświęcony technice dramy, poprowadzi Marcin Drzazga.

Marcin Drzazga jest pedagogiem, wykładowcą pedagogiki na Śląskim Uniwersytecie Medycznym, trenerem warsztatu psychoedukacyjnego. Od 20 lat łączy działania teatralne z pedagogiką i psychoedukacją. Jego projekty społeczne Teatru Interaktywnego prezentowano m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Teatromania czy na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych. Uczy improwizacji teatralnej i dramy, wykorzystuje ją na co dzień w pracy pedagogicznej. Jest współautorem rekomendowanego programu Epsilon opartego na wykorzystaniu dramy w pracy wychowawczej.